Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2025-01-14 |
タイトル |
|
|
タイトル |
頭頸部がん術後患者への摂食嚥下支援に関する研修会の効果 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Effectiveness of Educational Workshops on Feeding and Swallowing Support for Postoperative Head and Neck Cancer Patients |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
頭頸部がん |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
摂食嚥下支援 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
研修効果 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Head and neck cancer |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Dysphagia nursing |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Workshop outcomes |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
田中, 美穂
中畑, 高子
松尾, 佳代
秋永, 和之
宮園, 真美
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
看護師の頭頸部がん治療を受けた患者への摂食嚥下支援の実践を広く可能にするため、看護師に対して「頭頸部がん術後患者を対象とした摂食嚥下支援に関する研修会」を行い、摂食嚥下支援に関する意識・関心、摂食機能療法の知識(目的・方法)と実践点数(行動自己評価)の変化を、研修会前、研修会後、研修会1か月後に調査した。対象は、口腔がん術後患者の看護を行っている看護師21名とし、研修会内容は頭頸部がん術後患者の摂食嚥下障害の概要と摂食機能療法の内容とした。看研修会後に有意に点数が増加した項目は、「摂食機能療法」に対する意識・関心(p<0.01)、「摂食嚥下方法の指導」(p<0.05)で、点数が低下した項目は、「摂食機能療法を行うことに対する不安」(p<0.01)であった。研修会1か月後は、日常的に実践している項目は知識・実践点数ともに効果が持続していたが、実践機会が少ない「頸部・肩の運動」「口唇の運動」「頭部挙上訓練」「息こらえ嚥下」「頬杖嚥下」「頸部回旋」の知識(目的)点数は低下した。これらの実践機会が少ない6項目の知識を浸透させるために教育環境を整備する必要性が示唆された。看護師の頭頸部がん術後患者への摂食嚥下支援の実践能力向上のために、看護師間での嚥下カンファレンスを定例化し、他職種と連携した実践機会の提供を含めた継続教育に取り組むことで教育効果を維持する必要があると考えられた。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
To enable nurses to widely practice feeding and swallowing support for patients treated for head and neck cancer, a training session on feeding and swallowing support for postoperative patients with head and neck cancer was held. Objectives included promoting changes in awareness and interest in feeding and swallowing support, conveying knowledge of feeding function therapy (purpose and methods), and evaluating practice scores (behavioral self-assessment). A survey was conducted before the workshop, after the workshop, and one month after the workshop. The participants were 21 nurses who provided care to postoperative patients with oral cancer. The content of the training session was an overview of eating and swallowing disorders in postoperative patients with head and neck cancer and eating function therapy. Significant increases in scores after the training session were recorded for an awareness of and interest in “eating and swallowing therapy” (p<0.01) and “teaching eating and swallowing methods” (p<0.05). A decrease in the score was recorded for “anxiety about performing eating and swallowing therapy” (p<0.01). One month after the training session, both knowledge and practice scores indicated that education was effective for items that were routinely practiced; however, knowledge (objective) scores decreased for “neck and shoulder exercises,” “lip exercises,” “head-raising training,” “breath-holding swallowing,” “buccal swallowing,” and “neck rotation,” which were items with fewer opportunities for practice. The findings indicate that an educational environment should be created to instill knowledge about these six items, which are rarely practiced. To improve nurses’ ability to provide feeding and swallowing support for postoperative patients with head and neck cancer, maintaining the effectiveness of education by holding regular swallowing conferences and providing continuing education, including opportunities to practice in collaboration with other professionals, is needed. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
福岡看護大学看護学部 情報図書委員会 |
|
言語 |
ja |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |